رئیس گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
افکار و عقاید فلسفی انسان را به معرفت الهی نمی رساند و در کنار نور امامت است که انسان به راه حقیقی رهنمود می شود. عقل ابزاری برای امام خواهی و امام یابی بوده لذا نباید لحظه ای ارتباط میان حجت باطنی و ظاهری قطع شود.
بررسی مطالعه تجربی دين در گفتگو با استاد پیروزمند؛
مطالعه تجربی دين و معيار قرار گرفتن علم برای دين خطاست و اين خطا در سه لايه اتفاق میافتد؛ يكی اين كه علم به صورت موردی، معيار درستی برخی آموزههای دينی قرار گيرد، ديگر اينكه علم بخواهد معرفت دينی را تحت تأثير خود از اعتبار ساقط كند و سوم اينكه با مطالعه تجربی كليت دين مورد چالش قرار گيرد.
در تولید فلسفه به خصوص در فضای حکمت اسلامی، «ایمان» مقدّم بر «دانش» بوده است، به تعبیر دیگر مؤمنانه میاندیشیدند، منتهی این را باید بحث کنیم که این مؤمنانه اندیشیدنشان چقدر تمام بوده و چقدر ناتمام؟
اینکه حضرت امام(ره) می فرمایند «ولایت» در روایت «بُنِی الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ... لمْ ینَادَ بِشَیءٍ کمَا نُودِی بِالْوَلَایةِ»[۹] مقصود، «حکومت» است و نه مقام ولایت امام[۱۰]، نشان می دهد که حکومت را یک امر اعتباری نمی دانند بلکه امتداد مقام ولایت امام است که در حیات اجتماعی نیز تنزل پیدا می ...
عدالت اسلامی، ساختاری برای پیشرفت اسلامی است که چارچوب و ساز و کار تحقق آن را تهیه می کند. در واقع، عدالت، واسطه تحققِ یک غایت و ارزشِ محوری است که همان پیشرفت وگسترشِ عبودیت در نظام اجتماعی می باشد.
جلسه دوازدهم درس خارج «مبانی فقه حکومتی»
حجم انبوهی از خطابات شارع ناظر به حوزه معارف اخلاقی و تربیتی است، چرا باید همه آنها را از فقه خارج بدانیم؟! آیا همه دستورات اخلاقی ناظر به مستحبات است؟! حوزه اخلاق و تهذیب اگر ارادی است، متعلق تکلیف خواهد بود.
جلسه یازدهم درس خارج مبانی فقه حكومتی
مقدمه[۱]در جلسات گذشته بعد از تعریف فقه حکومتی عرض شد كه رویكرد اول در فقه حكومتی ناظر به «فقه موضوعات اجتماعی» است و رویكرد دیگر، ناظر به «فقه نظامات اجتماعی» و رویكرد سوم هم ناظر به «فقه سرپرستی» و تكامل اجتماعی است. گفته شد که باید به مبانی فقه حكومتی بپردازیم ...
کتاب «چرائی، چیستی و چگونگی احکام حکومتی»، شرحي بر مسئله ي احكام حكومتي از منظر انديشه هاي استاد سيد منيرالدين حسيني شيرازي است. این کتاب، اثر استاد اسماعیل پرور، مدیر گروه پژوهشی اصول احکام حکومتی فرهنگستان علوم اسلامی است.
با یک نگرش فلسفۀ تاریخی و مطالعه تاریخ از یک موضع فرانگرانه می توان دریافت كه مسیر عبور به سمت جمهوری اسلامی ـ که خود سرآغاز نوع دیگری از تاریخ تمدن بشری بوده و در مقابل تمدن غرب به پرسش زمانه تبدیل شده ـ از سلطنت استبدادی به سلطنت مشروطۀ مشروعه و از مشروطۀ مشروعه به جمهوری اسلامی است.
گزارش جلسه دهم درس خارج مبانی فقه حکومتی
مبانی فلسفه فقهی، نزدیکترین مبانی به فقه هستند و مباحث کلامی از بستر این مبانی، به فقه نزدیک می شوند؛ یعنی تا وقتی که مبانی کلامی را در حوزه فلسفه فقه فرآوری نکنیم، ارتباط منسجمی با فقه پیدا نمی کند.
با ظهور انقلاب اسلامی، نیاز به امتداد انقلاب در سطح ساختارها و نظام های اجتماع موجب شد جامعه ی علمی تلاش هایی را برای زمینه سازی این مهم آغاز کند. از آنجا که فرهنگستان علوم اسلامی قم در این راستا، در سطح فلسفه و علم، پیشتاز و صاحب نظر است، نظر ایشان را مورد سؤال های مطرح در مورد هدف علم دینی جویا شدیم ...
گزارش جلسه نهم درس خارج «مبانی فقه حکومتي»
اگر تفقه از ناحیه ملاکات دنبال می شد و آن را بر محور توحید و ولایت تحلیل می کردیم،دراینصورت شاهد فقه کامل تری می بودیم؛ فقه موجود در مقام استنباط مراتب سیر و سلوک تا مقام رضوان نیست بلکه صرفاً در حد تأمین از عقوبت متوقف شده است، گرچه به صورت استطرادی به مستحبات نیز می پردازد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، تاکنون دوازده جلسه از سلسله جلسات درس خارج «مبانی فقه حکومتی» استاد میرباقری؛ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، برگزار گردیده است. گزارش تفصیلی این سلسله جلسات با اندکی ویرایش آماده گردیده که تقدیم خوانندگان محترم می گردد.
اتحادیه اروپا همچنان به تعهد خود در خصوص تعمیق جایگاه علوم انسانی و علوم اجتماعی در آینده اروپا پایبند می باشد. در همین راستا کارگروه فدراسیون آکادمی های علوم انسانی و علوم اجتماعی اروپا نقشه راه بکارگیری علوم انسانی و علوم اجتماعی در افق ۲۰۲۰ را ارائه کرده است.
گزارش جلسه هشتم «درس خارج مبانی فقه حکومتی» استاد میرباقری
فقه حکومتی در یک تعریف اجمالی بیان احکام «نظام ولایت و تولی اجتماعی» است؛ یعنی احکام نظام سرپرستی اجتماعی و تولی اجتماعی است. در این رویکرد خود حکومت حکم اولی اسلام است.
گزارش جلسه هفتم درس خارج مباني فقه حكومتي استاد میرباقری:
اگر جامعه واقعیت داشته باشد، می تواند در فقه، موضوع مطالعه قرار گیرد و غیر از اینکه باید فقه آحاد داشته باشیم فقه جامعه و حکومت هم خواهیم داشت. جزء پیش فرض های فقه کنونی ما اين است که جامعه، اعتباری است و صرفاً اختیار آحاد مکلفین، مخاطب خطاب شارع هستند.
گفت و گو با سید معزالدین حسینی الهاشمی/بخش نخست؛
مساعي فرهنگي و حركت مستمر و سازندهي فكري اخوي، داراي چهار دورهي ده ساله است كه نتيجهي استمرار و پيوستگي آن، چهل سال تمام سازندگي و توليد انديشه و مجاهدت مستمر فكري و كار فرهنگي آن عزيز است.
استاد میرباقری در در مراسم بزرگداشت مرحوم منذر؛
متأسفانه تاريخ معاصر ما عمدتا توسط طرفداران مدرنيته نوشته شده است كه آنان نيز چينشی سكولار دارند و به همين جهت هميشه منتقد رفتارهای علمای ما بودهاند؛ افرادی چون مرحوم منذر سعی میكردند مسير روشن حركت علمای دين را به شكل دقيق و علمی بيان كنند و در مقابل اين جريان ايستادند.
گزارش تفصیلی جلسه ششم درس خارج مبانی فقه حکومتی
ششمین جلسه درس خارج «مبانی فقه حکومتی» استاد میرباقری؛ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، چهارشنبه شب(بعد از نماز مغرب و عشاء)؛ دوم اسفند ماه و با حضور جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد خاتم الانبیای شهرک پردیسان برگزار گردید.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی در دانشگاه تربیت مدرس:
در دستیابی به تکنولوژی های برتر الزامی به پیمودن طریق کشورهای توسعه یافته نیست بلکه می توان در تولید یک محصول به طراحی های جدید اقدام نمود و بالاتر از آن می توان به روش طراحی مبتنی بر معادلات جدید دست یافت.